Leerlingmentoraat

 

Het project leerlingmentoraat is inmiddels niet meer weg te denken op het HLC. Als je in de 3e klas zit kun je solliciteren naar de functie leerlingmentor voor in jaar 4.

Wat is het?

Bij het leerlingmentoraat gaat het erom dat leerlingen uit hogere klassen een begeleidende en steunende rol hebben voor brugklasleerlingen. De brugklassers hebben zo, naast hun reguliere mentor, nog een extra aanspreekpunt waar ze terecht kunnen.

Het leerlingenmentoraat helpt de jonge leerlingen hun weg te vinden in ‘de grote school’. Het verlaagt de drempel om vragen te stellen of ondersteuning te zoeken bij alledaagse vragen rond school. De oudere leerlingen nemen verantwoordelijkheid binnen de school. Daarnaast representeren ze de school (ouderavonden, voorlichtingsavond enz.). Het leerlingenmentoraat kan bijdragen aan het samenhorigheidsgevoel van alle leerlingen op de school. Dit zal uiteindelijk de gehele sfeer binnen de school positief beïnvloeden.

Wat zijn je taken?

Elke brugklasmentor heeft twee leerlingmentoren. Dat betekent dat een leerlingmentor bij één  vaste klas wordt ingedeeld. De brugklasmentor is ook hun begeleider. De leerlingmentoren kunnen veel verschillende taken krijgen.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Organiseren/begeleiden brugklaskamp.
  • Ontvangst brugklassen eerste schooldag, rondleiding door de school.
  • Informatie avonden voor ouders eerste klas.
  • Open dagen.
  • Open lesmiddagen.
  • Helpen bij andere feestdagen zoals sinterklaas en kerst.
  • Helpen bij toernooien, sportdagen enz.
  • Juni: Kennismaking nieuwe brugklassers.

 

De belangrijkste taak van de leerlingmentor is wel het voeren van gesprekken met de brugklas leerlingen. Beide leerlingmentoren in een brugklas moeten met alle leerlingen 1 keer een 10 minuten gesprekje houden. Deze gesprekken worden ook besproken met de brugklasmentor van die klas. Daarna ga je met 5 leerlingen een nog wat intensiever gesprek/begeleiding aan.

Meer info? Mail naar:

F.Kamping@heerenlanden.nl

R.I.de.Jong@heerenlanden.nl